Vlada RS je 29. februarja sprejela Odlok o opravljanju zdravniške službe v času stavke (UL RS št. 17/2024), v katerem je določila zdravniške storitve v času stavke, ki traja od 15. januarja 2024, njihova opustitev pa bi poleg storitev, ki so primeroma naštete v zakonu, ki ureja zdravniško službo, v kratkem času vodila v nepopravljivo hudo okvaro zdravja ali v smrt ali so potrebne za zagotavljanje zdravja ljudi in varnosti premoženja ali so nenadomestljiv pogoj za življenje in delo državljanov ali delo drugih organizacij, in sicer je Vlada zdravnikom_icam med stavko z odlokom naložila opravljanje dodatnih storitev.
Skladno z določbo 2. člena odloka so te zdravniške storitve naslednje :
V 1. členu odloka je pojasnjeno, da so zgoraj navedene storitve take, da bi njihova opustitev, poleg storitev, ki so primeroma naštete v zakonu, ki ureja zdravniško službo, v kratkem času vodila v nepopravljivo hudo okvaro zdravja ali v smrt ali so potrebne za zagotavljanje zdravja ljudi in varnosti premoženja ali so nenadomestljiv pogoj za življenje in delo državljanov ali delo drugih organizacij.
Ne glede na to, kaj menimo o tem, da nekateri zdravniki_ce med stavko odklanjajo izvajanje storitev, ki ljudem otežujejo ali onemogočajo pridobivanje informacij in uveljavljanje zlasti delovnopravnih in socialnih pravic, pa je v zvezi z navedenim vladnim odlokom treba spomniti, da mora vsak podzakonski akt izvršilne veje oblasti imeti podlago v zakonu.
Pravico do stavke zdravnikov in njene omejitve urejajo trije zakoni: Zakon o stavki (UL RS, št. 23/91 et al., ZStk), Zakon o zdravstveni dejavnosti (UL RS, št. 23/05, ZZDej) in Zakon o zdravniški službi (UL RS št. 72/06 et al., ZZdrS), pri čemer je slednji v razmerju do prvih dveh specialnejši in pravico do stavke zdravnikov in omejitve te pravice ureja podrobneje kot prva dva.
Zakon o zdravniški službi, kot lex specialis, v 46. členu določa, da je zdravnik v času stavke dolžan izvajati tiste zdravniške storitve, katerih opustitev bi v kratkem času vodila v nepopravljivo hudo okvaro zdravja ali v smrt. To so zlasti:
Zakon dopušča razširitev tudi na druge storitve, a mora iti tudi v primeru razširitve še vedno za storitve, “katerih opustitev bi v kratkem času vodila v nepopravljivo hudo okvaro zdravja ali v smrt”. Vlada RS zato zdravnikom lahko naloži dodatne obveznosti v času stavke, kot jih predvideva 1. točka prvega odstavka 2. člena odloka (storitve, na katere je pacient napoten s stopnjo nujnosti zelo hitro, vključno s predpisovanjem zdravil in medicinskih pripomočkov), saj te storitve predstavljajo zgolj razčlenitev 4. alineje prvega odstavka 46. člena ZZdrS.
Za ostale storitve, ki so zdravnikom naložene v 2. do 8. točki prvega odstavka 2. člena odloka, pa ni mogoče prepričljivo trditi, da predstavljajo zgolj razčlenitev 4. alineje 1. odstavka 46. člena ZZdrS oz. da gre za storitve, katerih opustitev bi v kratkem času vodila v nepopravljivo hudo okvaro zdravja ali v smrt, zato lahko, če se naslonimo na prakso Ustavnega sodišča RS, ocenimo, da takšna določitev uresničevanja pravice do stavke z odlokom nasprotuje načelu zakonitosti. "Iz drugega odstavka 15. člena Ustave izhaja, da je dovoljeno način uresničevanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin predpisati le z zakonom. Še toliko bolj navedeno velja za omejevanje človekovih pravic." (22. točka U-I-132/21-25 z dne 2. 6. 2022)
Pri Pravni mreži za varstvo demokracije ugotavljamo, da opravljanje zdravniške službe v času stavke v zakonu ni primerno urejeno, saj ni ustreznega ravnovesja med pravico do stavke zdravnikov_ic in pravico do zdravja in tudi pravico do socialne varnosti ljudi, a upoštevaje načelo zakonitosti dodatnih obveznosti zdravnikom_cam ne sme nalagati Vlada z odloki, ampak zgolj Državni zbor z zakonom.
Izjemoma je Ustavno sodišče, ko je treba zaradi hitro spreminjajočih se okoliščin zelo hitro reagirati, dopustilo, da zakonodajalec predpisovanje ukrepov, s katerimi se neposredno posega pravice nedoločenega števila posameznikov, prepusti izvršilni oblasti (vladi), a tudi v takem primeru mora zakonodajalec najprej v zakonu sam določiti dovolj natančna vsebinska merila, ki jih mora izvršilna oblast pri tem upoštevati.[1] Primer zdravniške stavke zelo verjetno ne predstavlja take izjemne situacije, ki je ne bi bilo mogoče dovolj hitro rešiti v okviru zakonodajnega postopka, zato pozivamo Vlado RS, da čimhitreje pripravi zakonske spremembe in jih po nujnem postopku vloži v Državni zbor, da se na ta način uredi ustrezno varovanje pravice do zdravja in pravice do socialne varnosti ljudi tudi v času zdravniške stavke.
***
[1] Odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-79/20.
***
Foto: Nik Erik Neubauer (Dnevnik)