Pristojne institucije pozivamo, da v okviru promocijske prireditve Slovenske vojske, ki se je bodo v okviru predmeta Aktivno državljanstvo udeležili tudi dijaki in dijakinje več srednih šol, zagotovijo nadzor in spoštovanje določb Ustave RS in 92. člena ZOFI.
Jutri, v torek 21. 10. 2025, se v Celju v organizaciji Ministrstva za obrambo RS, Slovenske vojske in Grozda obrambne industrije Slovenije začenja prvi sejem vojaške industrije SIDEC. Ob sejmu bo vse štiri dni potekala promocijska prireditev Slovenske vojske “V službi domovine”. V okviru predmeta Aktivno državljanstvo, ki se od leta 2023 izvaja kot obvezna vsebina v srednjih šolah, se bo prireditve udeležilo tudi 3500 dijakov in dijakinj ter 200 učiteljev in učiteljic iz 26 srednjih šol. Kot izhaja iz javno dostopnih podatkov organizatorjev[1] ter iz medijskih poročil z novinarske konference pred sejmom,[2] bodo v okviru prireditve dvakrat na dan pripravili dinamično predstavitev delovanja vojakov pehotnikov, dijakom pa bodo omogočili tudi vožnje z različnimi vojaškimi vozili, predstavili jim bodo tudi vojaško tehniko, opremo in oborožitev, čez dan pa bodo potekala tudi predavanja, ki bodo namenjena izključno dijakom.
Kot na svoji spletni strani v zvezi s ciljem dogodka sporoča Slovenska vojska, je prireditev “organizirana v dogovoru z ravnatelji srednjih šol, prvenstveno za dijake srednjih šol, ki jo bodo obiskali v okviru predmeta Aktivno državljanstvo.”[3]

Vir: Slovenska vojska se bo predstavila na 5. sejemsko promocijski prireditvi V službi domovine v Celju, https://www.slovenskavojska.si/medijsko-sredisce/dogodki-2-1/, obiskano 20. 10. 2025
Aktivno državljanstvo je obvezen vsebinski sklop, ki se izvaja v 3. letnikih srednjih šol v obsegu 35 ur. Kot navajajo avtorji in avtorice Priročnika za učitelje iz leta 2021 je vsebina zasnovana na način, da v ospredje postavlja “aktivne didaktične pristope in metode ter oblike dela, v nasprotju s klasičnim, v srednji šoli pretežno frontalno zasnovanim poukom”, poudarjeno pa je “razvijanje kritičnega mišljenja, osredotočenega na problemska vprašanja. Poleg vsebinskih znanj in razumevanja ter pojasnjevanja družbenih vprašanj je pomembno naglašen tudi razvoj določenih veščin, odnosa, stališč in vrednot. Dijaki tako izgrajujejo razumevanje državljanstva ter ozavestijo lastno vlogo državljana in potrebo po državljanski aktivnosti v družbi.”[4]
Čeprav Aktivno državljanstvo ni klasičen predmet, za njegovo izvajanje velja enak ustavni in zakonski okvir kot za izvajanje vseh drugih izobraževalnih vsebin, vključno s prepovedjo promocije posameznega nauka ali doktrine. Izvedba v nasprotju s to prepovedjo predstavlja poseg v ustavno zagotovljeno pravico staršev, da “v skladu s svojim prepričanjem zagotavljajo svojim otrokom versko in moralno vzgojo” (prvi stavek tretjega odstavka 41. člena Ustave RS). Skladno s to določbo ustave je treba upoštevati tudi, da mora biti usmerjanje otrok glede (verske in moralne) vzgoje “v skladu z njihovo svobodo vesti, verske in druge opredelitve ali prepričanja” (drugi stavek tretjega odstavka 41. člena Ustave RS). Omenjena ustavna izhodišča konkretizira drugi odstavek 92. člena Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI),[5] ki od učiteljev in drugih strokovnih sodelavcev zahteva, da “izvajajo vzgojno-izobraževalno delo v skladu z zakonom in javno veljavnimi programi tako, da zagotavljajo objektivnost, kritičnost in pluralnost ter so pri tem strokovno avtonomni.” Ob tem poudarjamo, da je leta 2008 Odbor ZN za pravice otrok[6] sprejel priporočilo, da naj države pogodbenice izpolnijo svoje obveznosti iz Konvencija o otrokovih pravicah tudi tako, da zagotovijo, da so šole območja miru in prostori, kjer se spodbuja intelektualno radovednost in spoštovanje človekovih pravic.
Glede na javno dostopne podatke o ciljih, načinu in vsebinah, ki bodo predstavljeni na promocijski prireditvi, menimo, da so starši in dijaki, pa tudi širša javnost, upravičeni do pojasnil, kako bodo dijaki reflektirali izkušnjo promocijskega dogodka, koliko učnih ur bo namenjenih naknadni refleksiji informacij in doživljanju aktivnosti na dogodku, kako bo zagotovljen varen prostor za dijake, ki jih trenutni svet nasilja, vojn in konfliktov vsakodnevno pušča v hudih duševnih stiskah in negotovosti glede lastne prihodnosti, kako bo zagotovljeno, da bo vzgojno usmerjanje skladno s svobodo vesti in osebnega prepričanja dijakov, ter kako bo zagotovljen kritični prostor za razmislek o zagotavljanju varnosti države, ki skladno s 124. členom Ustave RS izhaja “predvsem iz mirovne politike ter kulture miru in nenasilja”. Na podlagi navedenega:
- ravnatelje in ravnateljice vseh 26 srednjih šol, ki se bodo v okviru Aktivnega državljanstva udeležile promocijskih aktivnosti Slovenske vojske, pozivamo, da z odgovori na zgornja vprašanja pojasnijo, na kakšen način bodo v izobraževalnih programih zagotovili spoštovanje 92. člena ZOFI; za posredovanje tega sporočila udeleženim srednjim šolam prosimo organizatorje sejma SIDEC oz. Slovensko vojsko,
- Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje RS ter Zavod za šolstvo RS pozivamo k pojasnilom, na kakšen način spremljata skladnost izvajanja obveznega vsebinskega sklopa Aktivno državljanstvo z 92. členom ZOFI ter da javnosti predstavita morebitne analize o načinu izvajanja in doseganju ciljev obveznega vsebinskega sklopa,
- Inšpektorat RS za šolstvo pozivamo, da se udeleži promocijskih prireditev, ki bodo med 21. in 24. 10. 2025 izvedene na prireditvi “V službi domovine” za dijake v okviru Aktivnega državljanstva, in preveri, kako so ob njihovi izvedbi upoštevane določbe 92. člena ZOFI,
- Varuha človekovih pravic in Zagovornika načela enakosti pozivamo, da se opredelita do primernosti udeležbe dijakov na promocijskih aktivnosti Slovenske vojske v okviru obveznih šolskih vsebin, zlasti ker tuje raziskave[7] kažejo, da so zaradi različnih oblik sistemske diskriminacije v vojaških poklicih nesorazmerno zastopani pripadniki manjšin in mladi iz socialno šibkejših družin in okolij.[8]
Opombe
[1] Slovenska vojska, Slovenska vojska se bo predstavila na 5. sejemsko promocijski prireditvi V službi domovine v Celju, https://www.slovenskavojska.si/medijsko-sredisce/dogodki-2-1/.
[2] STA, Na celjskem sejmišču prihodnji teden prvi sejem SIDEC in promocija SV, 14.10.2025, https://www.sta.si/3477271/na-celjskem-sejmiscu-prihodnji-teden-prvi-sejem-sidec-in-promocija-sv; Mladina, Prihaja vojaški sejem, 17.10.2025, https://www.mladina.si/244259/prihaja-vojaski-sejem/.
[3] Slovenska vojska, Slovenska vojska se bo predstavila na 5. sejemsko promocijski prireditvi V službi domovine v Celju, https://www.slovenskavojska.si/medijsko-sredisce/dogodki-2-1/.
[4] Aktivno državljanstvo, v srednji šoli, Priročnik za učitelje, 2021, https://www.zrss.si/pdf/Aktivno_drzavljanstvo_v_srednji_soli_prirocnik.pdf.
[5] Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (v nadaljevanju ZOFVI), Uradni list RS, št. 16/07 – uradno prečiščeno besedilo, 36/08, 58/09, 64/09 – popr., 65/09 – popr., 20/11, 40/12 – ZUJF, 57/12 – ZPCP-2D, 47/15, 46/16, 49/16 – popr., 25/17 – ZVaj, 123/21, 172/21, 207/21, 105/22 – ZZNŠPP, 141/22, 158/22 – ZDoh-2AA, 71/23, 22/25 – ZZZRO-1 in 48/25, https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO445.
[6] “With reference to the obligation under international law for States to protect civil institutions, including schools, the Committee urges States parties to fulfill their obligation therein to ensure schools as zones of peace and places where intellectual curiosity and respect for universal human rights is fostered; and to ensure that schools are protected from military attacks or seizure by militants; or use as centres for recruitment.” (Odbor ZN za pravice otrok, Day of General Discussion on “the Right of the Child to Education in Emergency Situations”: Recommendations, Committee on the Rights of the Child, 49th Session, October 3, 2008, para. 35.
[7] Cooper, Charlotte, David GeYoungest, British army recruits come disproportionately from England’s most deprived constituencies, CRIN, 19.5.2020, https://home.crin.org/s/FINAL-Youngest-British-army-recruits-come-disproportionately-from-Englands-most-deprived-constituenc-wd6n.pdf.
[8] Lutz, Amy, Who Joins the Military?: A Look at Race, Class, and Immigration, 2008, https://surface.syr.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=soc.
__________________________________________________________________________________________

Aktivnosti sofinancira Ministrstvo za javno upravo v okviru javnega razpisa za razvoj in profesionalizacijo NVO in prostovoljstva 2024.
Izražena mnenja ne predstavljajo uradnega stališča MJU.